Motivatieproblemen bij lezen

Motivatieproblemen bij lezen kunnen verschillende oorzaken hebben. In onze trainingsmodule ‘Gedrag en lezen’ krijg je hier alles over te horen. Interesse? Geef je op via info@hetleeshuis.nl

In deze blog krijg je enkele algemene strategieën om motivatieproblemen bij lezen te verhelpen:

1. Keuzevrijheid: Laat kinderen zelf de boeken kiezen die ze willen lezen. Als ze interesse hebben in het onderwerp of de personages, zijn ze eerder gemotiveerd om te lezen.

2. Voorleesmodel: Laat volwassenen regelmatig voorlezen aan kinderen, zodat ze zien hoe leuk en boeiend lezen kan zijn. Dit kan ouders, leerkrachten of andere rolmodellen omvatten.

3. Beloningen en prikkels: Geef kinderen beloningen of prikkels voor het lezen, zoals stickers, punten of extra privileges. Maar let op dat de beloningen niet de enige motivatie worden om te lezen.

4. Leesomgeving: Creëer een stimulerende leesomgeving met comfortabele leesplekken, een verscheidenheid aan boeken en regelmatige bezoeken aan de bibliotheek.

5. Leesplezier benadrukken: Focus op het plezier en de vreugde van lezen in plaats van alleen op prestaties of resultaten. Moedig kinderen aan om te genieten van de verhalen en de wereld van de verbeelding die boeken bieden.

6. Differentiatie: Pas het leesmateriaal aan op het niveau en de interesses van het kind om frustratie te voorkomen en de motivatie te behouden.

7. Leesgemeenschap: Stimuleer het lezen in groepsverband door leesclubs, boekbesprekingen of gezamenlijke leesactiviteiten te organiseren, zodat kinderen zich gesteund voelen en kunnen praten over wat ze lezen.

Door deze strategieën toe te passen, kunnen we kinderen helpen om hun motivatie voor lezen te vergroten en een blijvende liefde voor boeken te ontwikkelen.

Deel dit bericht

Nieuws

BLOG: Letters flitsen in 7 stappen

Ben je leerkracht of IB-er van groep 3, 4 of 5? Wil je je technisch lezen-kennis verder ontwikkelen? Of houd je gewoon van praktische informatie

Nieuws

 Voor-koor-door een toverspreuk?

Een artikel over de juiste instructie en feedback bij radende – en/ of spellende lezers Ben je leerkracht of IB-er van groep 3, 4 of

Inloggen