Internationale Dag van het Kinderboek – 2 april 2024

De zeemeermin die uit liefde haar staart verruilde voor benen – maar daarvoor wel haar stem op moest geven aan de kwaadaardige zeeheks. Wie kent het sprookjes van de Kleine Zeemeermin niet? De Deense schrijver Hans Christian Andersen schreef het verhaal in 1836.

Hans Christian Andersen heeft enkele van ‘s werelds meest geliefde sprookjes geschreven, zoals “De prinses op de erwt” en “Het lelijke eendje”. Zijn verhalen hebben generaties lang mensen geïnspireerd en vermaakt. Het is geweldig dat zijn geboortedag 2 april wordt gevierd als de Internationale Dag van het Kinderboek om het belang van kinderliteratuur te benadrukken.

Kinderboeken spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Ze helpen niet alleen bij het bevorderen van leesvaardigheid, maar ook bij het ontwikkelen van empathie, verbeeldingskracht en taalvaardigheid. Bovendien bieden ze een venster naar verschillende culturen, ideeën en ervaringen, waardoor kinderen kunnen groeien en leren in een veilige en stimulerende omgeving.

Voorlezen heeft tal van voordelen voor kinderen. Het helpt bij het ontwikkelen van taalvaardigheid, stimuleert de verbeelding, versterkt de band tussen ouder en kind, en bevordert een liefde voor lezen. Bovendien biedt het een geweldige kans om samen quality time door te brengen en bijzondere momenten te delen.

Er zijn verschillende manieren voor scholen om ouders aan te moedigen om voor te lezen:

1 Bewustmaking: Informeer ouders over de vele voordelen van voorlezen voor de ontwikkeling van hun kinderen. Dit kan via ouderavonden, informatieve brochures, sociale media of nieuwsbrieven.

2 Toegang tot boeken: Zorg ervoor dat ouders gemakkelijk toegang hebben tot kinderboeken, of het nu via lokale bibliotheken, boekenruilprogramma’s of online bronnen is.

3 Voorbeeldfunctie: Moedig leerkrachten, kinderopvangpersoneel en andere zorgverleners aan om het goede voorbeeld te geven door regelmatig voor te lezen aan de kinderen.

4 Workshops en evenementen: Organiseer workshops voor ouders over het belang van voorlezen en hoe ze het kunnen integreren in hun dagelijkse routine. Evenementen zoals voorleesmarathons of boekclubs kunnen ouders ook aanmoedigen om voor te lezen.

5 Community partnerships: Werk samen met lokale gemeenschapsorganisaties, bibliotheken en boekwinkels om gezamenlijke programma’s op te zetten die ouders aanmoedigen om voor te lezen.

6 Laagdrempeligheid: Maak voorlezen gemakkelijk en plezierig voor ouders door hen aan te moedigen om boeken te kiezen die aansluiten bij de interesses en leeftijd van hun kinderen, en door hen te laten zien dat voorlezen geen ingewikkelde taak hoeft te zijn.

Door deze strategieën te combineren, kunnen we ouders aanmoedigen om de waarde van voorlezen te erkennen en het regelmatig in hun dagelijkse routine op te nemen.

Als we onze kinderen laten genieten van boeiende verhalen, kleurrijke illustraties en fantastische avonturen, kunnen we een levenslange liefde voor lezen cultiveren.

‘Geen kind ongeletterd de school uit’-    Het Leeshuis

Deel dit bericht

Nieuws

Motivatieproblemen bij lezen

Motivatieproblemen bij lezen kunnen verschillende oorzaken hebben. In onze trainingsmodule ‘Gedrag en lezen’ krijg je hier alles over te horen. Interesse? Geef je op via

Nieuws

Filmdag voor het Leeshuis

Wederom een geslaagde filmdag voor Het Leeshuis. Dit keer op Melanchthon Kralingen in Rotterdam. Op deze school draait Het Leeshuis al 3 jaar succesvolle bijlessen

Inloggen